Due to uncontrolled chaos, Parliament Speaker Thandi Modise on Thursday evening suspended a joint sitting of Parliament, where President Cyril Ramaphosa was meant to deliver his much-anticipated State of the Nation Address (SONA).

The disruption was caused by Members of Parliament (MPs) from the radical Economic Freedom Fighters (EFF) who barred Ramaphosa from delivering his SONA for his failure to remove Minister of Public Enterprises Pravin Gordhan. The EFF holds Gordhan accountable for the poor performance of major state-owned enterprises (SOEs), including the South African Airways (SAA) and electricity utility Eskom which is blamed for recent constant rolling power blackouts.

It is rare in South African history that a presidential SONA was suspended due to disruption.

EFF MPs also demanded that former President F.W. de Klerk leave Parliament. EFF leader Julius Malema accused De Klerk, the last white president in South Africa, of being “an unrepentant apologist of apartheid who is not willing to accept that apartheid was a crime against humanity.”

EFF MPs cheered after Modise announced the suspension of the proceedings. Ramaphosa was scheduled to deliver his SONA at 7 p.m. local time but EFF MPs delayed the proceedings for almost one hour before Modise suspended the joint sitting due to EFF MPs’ refusal to obey the rule of order. Ramaphosa’s SONA is expected to focus on high unemployment and economic challenges.

Disclaimer: News Ghana is not responsible for the reportage or opinions of contributors published on the website.

Send your news stories to [email protected] and via WhatsApp on +1-508-812-0505 

Previous articleAfrica’s leading music festival kicks off in Tanzania’s Zanzibar
Next articleOver 1,700 medical staff infected with novel coronavirus in China
Xinhua News Agency, Xinhuanet is an important central news service-oriented website, an important information organ of the central government, and an important platform for building up China's online international communication capacity. Established on November 7, 1997, as an online news provider of the Xinhua News Agency, it was officially named Xinhuanet on March 10, 2000 and began around-the-clock news release with leading online public opinion at home and setting a good image of China abroad as its main task.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here